Friday, January 11, 2008

LA LLIBERTAT DEL SILENCI

Sense saber com, vam passar de la conversa sobre el temps i les passades festes de Nadal a un acalorat debat polític relacionat amb temes de la nostra feina, l'educació i l'ensenyament. I amb la intervenció fa pocs dies d'institucions que creuen tenir el dret d'orientar el que pensen que deuen opinar els ciutadans. I la gent es va anar escalfant a causa de la indignació que sentien davant de determinats fets i opinions expressades per alguns personatges públics representants d'importants institucions les darreres setmanes.
Jo escoltava amb atenció, molt interessat i fascinat amb la passió que provocava el tema.
Al final, quan ja es va acabar el temps d'esbarjo i vam haver de tornar a les aules, tu, bona amiga des de fa 30 anys, em vas dir que què opinava jo, que no havia dit res, que sempre callo quan es tracten temes conflictius...
Ai las!, amiga, amiga...
No sempre ha estat així.
Recordo que...
Fa molts anys, quan els dinosaures encara poblaven la Terra, jo era jove -com a mínim més que ara-, i parlava, i opinava... I no em tallava gaire... Corrien els anys 70 i 80 del segle passat...
Però després, moltes vegades, en vaig rebre les conseqüències, o, fins i tot, em vaig guanyar enemistats per no coincidir de vegades amb les opinions majoritàries.
I, al final, vaig començar a aprendre el valor del silenci...
Allò que ja sabien els cartoixos, amb el seu vot de silenci...
I els benedictins, que es limitaven al "ora et labora" dels monestirs de l'Edat Mitjana...
I el meu pare, que sempre m'havia dit, amb la saviesa del camperol recelós nascut a La Gomera, a les Illes Canàries: "Hijo mío, intenta no significarte nunca, los "godos" (*) son mala gente..."
I, per fi, un bell dia, vaig llegir una frase clàssica, de la que no recordo l'autor, que em va impactar definitivament.
I era aquesta:

"Els éssers humans són esclaus de les seves paraules i lliures pels seus silencis..."

I va ser llavors quan vaig aprendre a guardar les meves opinions per a mi quan penso que poden molestar a algú...
Oh, sí, com lamento que algunes frases o opinions meves alguna vegada hagin molestat algú...
Encara que, malgrat tot, com va dir Galileo Galilei, "Eppur si muove..."

(*) -> "godos" : A les Illes Canàries es denomina d'aquesta manera a tots els espanyols peninsulars, a causa de les matances d'aborígens guanxes que aquests van fer en la conquesta de l'arxipèlag als segles XV i XVI.

No comments: